chicken teriyaki à la matilda & eric

2012-09-14 ♥ 03:35:00

mina nya värdföräldrar ska på välkomstmöte på yngsta killens nya skola, så här på min allra första arbetsdag. detta betyder att jag jobbar till tidigast tio, och att jag såklart då måste laga mat. chicken teriyaki blir väl bra sa min värdmamma och slängde ihop en sås. "skär upp lite grönsaker till det och koka lite ris". jag som aldrig lagat chicken teriyaki blev väldigt förvirrad. ska grönsakerna ner i såsen eller ätas på sidan? ska kycklingen marineras i såsen eller ska såsen på efter att kycklingen är genomstekt? vilka grönsaker passar till denna rätt? vilket av alla miljoner ris i detta hus ska jag använda? fördelen med att nu ha en 14årig värdpojke är ju givetvis att han kan hjälpa till. vi valde tillsammans ut lite grönsaker som såg bra ut, googlade fram tips och bestämde oss för att testa svart ris. nej inte brunt ris, utan svart. alldeles kolsvart är det! får hoppas att allt blir bra. om inte så kanske vi lär oss något av att misslyckas! det känns bra det här alltså. smådetaljer som irriterat har smått fallit bort och jag kan verkligen se mig själv trivas här så snart jag lärt känna familjen och området.

 

 

 


updt.  teriyakin blev riktigt god! det svarta riset var asgott och jag är fett nöjd med att inte ha mördat någon än. himla stolt över mina matlagningskunskaper fakitskt! och det syns ju till och med hur gott det blev eller hur? alldeles färgglatt och fint!

 


Kommentarer
Postat av: You know who

Ser så där ut... kan man byta kycklingen mot falukorv tror du!

2012-09-14 @ 09:03:17
Postat av: malin

OH MY GOD! LIGGER INTE CALI I USA? DE HAR VÄL INGA GRÖNSAKER DÄR?

2012-09-14 @ 09:24:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0