svar på tal

2011-10-20 ♥ 20:31:58
johanna ringh om hiking trail, for the first and last time...:

tjenixen!

jättebra blogg, får en verkligt feel-good känsla när jag läser. au-pair är ju en dröm jag har haft i många herrans år. kan du inte förklara lite om hur processen går till med ansökning osv? hur lång tid det tar och hur mycket pengar det handlar om lixom, tacksam för svar ;) lycka till nu och keep up the good work :D kram


svar: åh, gulle dig, tack! först och främst; jag valde att åka med cultural care au pair, och kan därför bara svara på hur det går till hos dem! det första du måste göra är att anmäla dig till ett intressemöte där de pratar om vad det innebär. om du fortfarande tycker att allt låter intressant fyller du i en ansökan online, med allt ifrån namn och adress till din personlighet, sjukdomshistoria och allergier, barnerfarenhet, intressen, referenser och personligt brev osv. jag började fylla i min ansökan i våras en eftermiddag i skolan, men kom av mig nånstans på vägen. jag skickade in min färdiga ansökan i början av juli.

när min ansökan var klar fick jag åka på intervju(/samtal) i falun med en tjej som precis kommit hem från sitt år här borta. bra tillfälle att fråga om allt man kan tänkas fundera på. i bilen på vägen hem ringde eric från huvudkontoret och berättade att min ansökan var godkänd och att jag blivit antagen till au pair-programmet.

därifrån drar matchningsprocessen igång. för att man ska trivas så bra som möjligt så använder sig CC av matchmaking och personlighetstest. när en familj och du på papper passar bra ihop så får du en match på din personliga sida på culturalcare.se där du kan läsa om familjen. jag fick en i madison, NJ, och en här i Wayland, MA som jag accepterade. från att jag skickade in min ansökan till att jag spikade med familjen tog tre veckor. 

vad det gäller kostnaden så bifogar jag prislistan från hemsidan. jag fick dessutom 1000 kr i rabatt på programavgiften eftersom jag bokade under en kampanjperiod och gratis hälsoundersökning för gammal grannskaps skull. de kursiverade längst ned är saker som jag inte valde till.

Priser

Programavgift 4995 kr (inklusive flyg tur och retur och förutsatt att du fullföljer ditt år som au pair). En basförsäkring ingår också i detta pris.

 

Övrigt

Hälsoundersökning, cirkapris 800 kr

Au pair visum, cirkapris 1 000 kr

Polisregisterutdrag 192 kr

Internationellt körkort 230 kr

Valfria tilläggstjänster

Avbeställningsskydd 395 kr

Försäkringspaket 1 (tilläggsförsäkring för 13 mån) 4 665 kr

Försäkringspaket 2 (tilläggsförsäkring & Sports and Adventure-tillägg för 13 mån) 5 385 kr

Cultural Care Club Au Pair 395 kr

Simkort 200 kr (Obs - din mobil kan inte vara operatörslåst)

Passfodral 50 kr

totalt betalade jag ca 11000 kr. om du har möjlighet, sluta dröm och GÖR! det är så himla värt det


Kommentarer
Postat av: johanna ringh

men gud, vad bra att du skrev så mycket och detaljerat. det känns mycket bättre nu, tack för svar lillpluttan ;) <3

2011-10-21 @ 23:56:57
Postat av: matilda

Vad menas egentligen med internationellt körkort? innebär det att man måste köra upp igen och göra nå test enl amerikanska trafikregler, eller är det mer bara ett tillstånd som man betalar för?



åh vart också sugen på att åka nu! :)

2011-10-24 @ 15:43:02
URL: http://nojesmix.com/matilda

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0